۱-۱- ارزیابی کیفیت خدمات

۱-۱-۱- معرفی مدلshy;های ارزیابی کیفیت

الف. مدل سروکوال.در ادبیات کیفیت خدمات رایجshy;ترین مدل برای سنجش کیفیت خدمات، مقیاس سروکوال (SERVQUAL) است که در سال ۱۹۸۸ به وسیله پاراسورامان، زیتهامل و بری و برپایۀ مدل شکاف بنا شده است. ارزیابی کیفیت خدمات در این مدل مبتنی بر درک واقعی مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده در مقایسه با وضعیت ایدهshy;آل از نقطهshy;نظر آنهاست. برپایه این مدل، اندازه shy;گیری انتظارات و ادراکات مشتریان دربارۀ ابعاد کیفیت خدمات بااستفاده از پنج بعد: موارد محسوس، قابلیت اعتماد، اطمینان/ تضمین، همدلی وپاسخگویی قابل اندازه shy;گیری است. (صفائیان، ۱۳۸۳)

دانلود مقاله و پایان نامه

ب. مدلBSQ:مقیاسی برای سنجش کیفیت خدمات هتلداری از آنجا که فراگیر بودن ابعاد سروکوال برای خدمات گوناگون مورد تردید قرار گرفته است، برخی از محققان تغییراتی در آن اعمال کردهshy;اند، بطور خاص، کامیلیا باهیا و ژاک نانتل در تحقیقی جامع در سال ۲۰۰۰ میلادی دربارهshy;ی سروکوال و کاستیshy;های آن برای اندازه shy;گیری کیفیت خدمات در بخش هتلداری نکاتی را متذکر شده shy;اند. ایراد اصلی آنان به فقدان جامعیت و کلیshy;نگری ابعاد این مقیاس است. آنان معتقدند همیشه لازم است در بررسی برخی خدمات، ابعاد دیگری به سروکوال افزوده شود؛ بدینshy;ترتیب با بازنگری در ابعاد کیفیت خدمات، برمبنای مباحث بازاریابی و ویژگیshy;های خاص هتلداری، ابعاد جدیدی با آنچه در جدول شمارهshy;ی یک نشان داده شده، ارائه کردند. نکتهshy;ی قابل ذکر در این بازنگری توجه به دو بعد بهای خدمات و تنوع خدمات هتلداری و اهمیت آنان برای مشتریان و تأثیرشان بر کیفیت خدمات ادراک شده است. با توجه به جامعیت این ابعاد در این تحقیق، بررسی کیفیت خدمات هتلداری با بهره گرفتن از ابعاد هفتshy;گانه صورت گرفته است. هریک از این ابعاد، متغیری از متغیرهای مستقل این تحقیق را تشکیل میshy; دهند. بدینshy;ترتیب با بازنگری در ابعاد کیفیت خدمات برمبنای مباحث بازاریابی و ویژگیهای خاص هتلداری، ابعاد جدیدی را بدین شرح ارائه کردند: اثربخشی، تضمین، قابلیت دسترسی، بها، ابعاد فیزیکی، تنوع خدمات و قابلیت اطمینان. (انصاری، ۱۳۸۳)

جدول ۲-۱- ابعاد کیفیت خدمات هتلی

ابعاد تعریف عملیاتی
اثربخشی ارائهshy; کارا و موثر خدمات، دانش ومهارت لازم برای انجام خدمت، توانایی کارکنان در بکارگیری مهارتshy;های ارتباطی و شناسایی مشتریان
تضمین قابلیت اعتماد درستکاری امانتداری، برخورد رازدارانه با تقاضاهای مشتریان، دور بودن از مخاطره و ریسک
قابلیت دسترسی قابلیت دسترسی و سهولت برقراری ارتباط سرعت ارائهshy; خدمات هتلی
بها هزینهshy; ارائهshy; خدمات هتلی
ابعاد فیزیکی ظاهر و پاکیزگی تسهیلات و تجهیزات و دکوراسیون و کارایی محیط خدماتی
تنوع خدمات دامنه، سازگاری و نوآوری خدمات هتلی
قابلیت اطمینان توانایی انجام دقیق و بدون خطا و قابل اطمینان خدمت وعده داده شده

ج. مدلSYSTRA - SQ:آلدلیگان و باتل (۲۰۰۲) در پی یکسری تحقیقات در زمینۀ کیفیت خدمات هتلی، مقیاس جدیدی با عنوان <<مقیاس نظام مبادلهshy;ای کیفیت خدمات هتلی>> ارائه کردهshy;اند که شامل ۲۱ مؤلفه در چهار بعد: کیفیت سیستم خدمات، کیفیت خدمات رفتاری، صحت مبادلاتی خدمات و کیفیت خدمات ماشینی است. این دو در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که مشتریان کیفیت را در دو سطح سازمانی و مبادلاتی ارزیابی میshy; کنند. (صفائیان، ۱۳۸۳)

د. مدل لن بریو همکارانش در مدلی ده عامل تعیینshy;کننده ارزیابی کیفیت خدمات را معرفی میshy; کند:

    1. قابلیت اعتماد: تداوم عملکرد و وابستگی به آن و دقت.

    1. احساس مسئولیت: آمادگی شاغلیل برای ارائه خدمت طبق زمان تعیین شده.

    1. صلاحیت: دارا بودن مهارتshy;ها و علم موردنیاز.

    1. دسترسی: قابلیت دسترسی و ساعات عملیات.

    1. تواضع: آداب احترام و درستی ارتباط پرسنلی.

    1. ارتباطات: تشریح خدمت چگونگی حل مشکلات و مطلع ساختن مشتری با زبان قابل فهم.

    1. اعتبار: ویژگی شخصیتی افراد اعتماد و صداقت.

    1. امنیت: آزادی از خطر ایمنی فیزیکی امنیت مالی محرمانه بودن.

    1. فهمیدن مشتری، تلاش برای درک نیازهای مشتری، توجه به افراد، تشخیص مشتری معمول و

  1. جنبهshy;های ملموس: ظهور فیزیکی خدمت و تسهیلات فیزیکی، ابزار و تجهیزات مورد مصرف، ارائه فیزیکی خدمت (شرکت، ۱۳۷۶، ۵۴).

هـ. مدل کانو:خواستهshy; های مشتری به سه دسته تقسیم میshy;گردد، که برآورده ساختن هریک از خواستهshy;ها تأثیر خاصی در رضایت مشتری ایجاد میshy; کند (بسترفیلد، ۱۹۹۱).

    1. خواستهshy; های اساسی و پایهshy;ای (BQ): به شکل تلویحی وجود دارد یعنی انطباق با استانداردهای این خواستهshy;ها حداقل است. این خواستهshy;ها از عدم رضایت جلوگیری میshy; کند.

    1. خواستهshy; های عملکردی (PQ): آنچه که در آگهی تجاری رومهshy;ها و بحثshy;های روزمره افراد راجع به محصولات مطرح میshy;گردد بیانی هستند و از طرف مشتری ابراز میshy;شود. برآورده شدن آنان باعث رضایت مشتری و نبود آنها نیتی مشتریان را سبب میshy;شود.

  1. خواستهshy; های انگیزشی (EQ) مشتریان است: ویژگیshy;هایی که تا قبل از ارائه توسط تولیدکننده به صورت نیاز و خواسته از دید مشتریان مطرح نیستند. در نتیجه برآورده شدن آنها موجب نیتی نمیshy;گردد لیکن برآورده شدن آنها سبب هیجان و رضایت میshy;گردد. در صورت شناسایی می shy;تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان ارائهshy;کننده خدمات باشد. ضمناً سیر تحولات خواستهshy; های مشتریان به گونهshy;ایست که ارائه ویژگیshy;های کیفیت انگیزشی بعد از مدتی به ویژگیshy;های کیفیت انگیزشی بعد از مدتی به ویژگیshy;های کیفیت عملکردی و حتی اساسی تبدیل میshy;شود.

شکل ۲-۷- مدل کانو

(صفائیان، ۱۳۸۳)

تفاوت سه دسته خواسته ذکر شده به این صورت میshy;باشد که خواستهshy; های اساسی به عنوان حداقل ورود به بازار و دسته دوم (عملکردی) حداقل تلاش برای حفظ بازار یعنی امید به بودن در بازار و هم چنین دسته سوم (انگیزشی) به عنوان ایجاد مزیت رقابتی موثر است. (انصاری، ۱۳۸۳)

و. مدل تأمین رضایت مشتری: این مدل دارای فرایند چهار مرحلهshy;ای میshy;باشد (مک نلی، ۱۹۹۴).

شکل ۲-۸- مدل تامین رضایت مشتری

(صفائیان، ۱۳۸۳)

    1. شناسایی مشتری: مشتریان فعلی چه کسانی هستند و چه کسانی میshy;توانند باشند. درجه اهمیت مشتریان و اولویتshy;بندی آنان را معین میshy; کند زیرا امکان محدودیت پاسخگویی برای همه نیازها و خواستهshy; های مشتریان باشد. انتخاب نوع طبقه shy;بندی و شناسایی و اولویتshy;بندی مشتریان و تعیین رفتار مناسب مهم است. (صفائیان، ۱۳۸۳)

    1. شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان: در رابطه با نیازها و انتظارات مشتریان باید سود و نفع مشتری درنظر گرفته شود.

  1. اندازه shy;گیری درک مشتریان از خدمات دریافتی: نظرات مشتریان راجع به خدمات ارائه شده در مقایسه با انتظاراتشان سوال میshy;شود. از نظر درک مشتریان راجع به عملکرد شرکت در مقایسه با رقبا شناخت حاصل میshy;گردد.

بنابراین میshy;توان برنامه بهبود و توسعه برای از بین بردن شکاف بین انتظار و ادراک مشتری و همچنین عملکرد سازمان در مقایسه با رقبا را تدوین نمود. باید با توجه به ماهیت در حال تغییر نیازهای مشتریان فرایند اندازه shy;گیری درک مشتری به طور مرتب صورت گیرد.

  1. توسعه برنامه عمل: تهیه برنامهshy; عمل به منظور پاسخگویی به مسائل رضایت مشتریان است و تمرکز بر برنامهshy;هایی که بر تامین رضایت مشتریان تاثیر دارد. همچنین تهیه این برنامهshy;ها به سطح اهمیت نسبی شکافshy;ها و شکایتshy;ها و نیتی مشتریان توجه میshy;گردد. (صفائیان، ۱۳۸۳)

ز. مدل چارچوب عملیاتی پردازش مشتری (جانستون) :این مدل به مدیران در شناخت نیازهای مشتری و حوزهshy;هایی که ادراکات مشتری از کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار میshy; دهند، کمک میshy; کند. علاوه بر این، مدیران به کمک این مدل میshy;توانند نقاطی را که باید تلاشهای کنترل کیفیت و بهبود متمرکز شوند را شناسایی نمایند. این مدل برای بررسی کیفیت خدمات ۱۸ فاکتور ارائه میshy; کند:

۱- دسترسی: قابلیت دستیابی فیزیکی به محل ارائه خدمت شامل را حتی یافتن راه های روشن و واضح پیرامون محیط ارائه خدمت.

۲- زیباییshy;شناسی: میزان مقبولیت و مطلوبیت اجزای خدمت ارائه شده برای مشتری شامل ظاهر و فضای محیط ارائه خدمت و نیز نحوه ارائه تسهیلات خدمت، خود خدمت ارائه شده و فرد ارائهshy;کننده خدمت.

۳- ادب و خدمتگزاری/ سودمندی: میزان کمک و یاری رساندن یک خدمت خصوصاً فرد ارائهshy;کننده خدمت به مشتری یا انتقال این عقیده به مشتری که به وی علاقمندند و نشان دادن تمایل به ارائه خدمات. (انصاری، ۱۳۸۳)

۴- موجود بودن: موجود و فراهم بودن تسهیلات خدمت، فرد ارائهshy;کننده و خود خدمت به مشتری. در مورد فرد ارائهshy;کننده موجود بودن یعنی نسبت کارمند به مشتری و میزان زمانی که هر کارمند برای اختصاص به هریک از مشتریان در دسترس دارد. در مورد خدمت، موجود بودن به معنی کمیت و دامنه محصولات ساخته شده در دسترس مشتریان است. (صفائیان، ۱۳۸۳)

۵- توجه، علاقه و ملاحظه و همفکری و میزان احساس راحتی مشتری از نظر عاطفی نه فیزیکی.

۶- پاکیزگی/ ظاهر پاکیزه: اجزای مشهود خدمت شامل محیط خدمت، تسهیلات و خود خدمت و فرد ارائهshy;دهنده.

۷- راحتی فیزیکی محیط و تسهیلات خدمت.

۸- تعهد: ظاهر فرد ارائهshy;کننده خدمت به کارش شامل وضعیت سعی و کوشش در کار.

۹- ارتباطات: توانایی خدمت به ایجاد ارتباط با مشتری به روشی که وی درک کند.

۱۰- صلاحیت و شایستگی: میزان مهارت و تخصص در انجام خدمت شامل انجام صحیح کارها، انجام درست دستورات مشتریان. (انصاری، ۱۳۸۳)

۱۱- انعطافshy;پذیری: تمایل و توان کارکنان ارائهshy;دهنده خدمت به اصلاح ماهیت خدمت یا محصول. (صفائیان، ۱۳۸۳)

۱۲- دوستی: دسترسی شخصی به فرد ارائهshy;کننده خدمت و توانایی خشنودسازی مشتری.

۱۳- قابلیت عملکردی: قابلیت خدمتshy;دهی و متناسب بودن با هدف یا کیفیت محصول.

۱۴- یکپارچگی: صداقت، انصاف و اعتمادی که سازمان خدماتی در رفتار با مشتری دارد.

۱۵- قابلیت اعتماد: قابلیت اعتماد و سازگاری عملکرد، تسهیلات خدمت، خدمت و فرد ارائهshy;کننده خدمت شامل ارائه خدمت به موقع و توانایی انجام وعدهshy;های داده شده به مشتری.

۱۶- پاسخگویی: سریع و به موقع بودن ارائه خدمات شامل پاسخگویی به خواستهshy; های خدمت مشتری در حداقل زمان.

۱۷- امنیت: امنیت شخصی مشتری و داراییshy;هایش در زمان مشارکت یا بهرهshy;مندی از فرایند خدمت شامل حفظ مسائل محرمانه.

منابع پایان نامه و مقاله در مورد ارزیابی کیفیت خدمات

دانلود مقاله و پایان نامه : تاریخچه کیفیت :

منابع پایان نامه و مقاله در مورد مفاهیم فناوری و تعاریف

دانلود مقاله و پایان نامه : ساختار زنجیره تأمین در صنعت لوازم خانگی

منابع پایان نامه مدیریت و مقاله در مورد جنبه های فرآیندی هوش فرهنگی

منابع پایان نامه و مقاله با موضوع : واژه کاوی استرس

خدمات ,خدمت ,کیفیت ,مشتری ,مشتریان ,میshy ,کیفیت خدمات ,خواستهshy های ,صفائیان، ۱۳۸۳ ,فرد ارائهshy ,ارائهshy کننده ,ارزیابی کیفیت خدمات ,ابعاد کیفیت خدمات ,بررسی کیفیت خدمات ,دسترسی قابلیت دسترسی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تخفیف سیستم صوتی و تصویری اتومبیل آمل ویس happy-school انایوردم خطبه سرا تبلیغ پارسی Www.Abnow.ir قلبِ عاشق روز های کاغذی آشپزخونه bijinet